Skip to main content

Pressmeddelande - 2024-04-08

I backspegeln - Bilsamhällets framväxt
Tekniska Museet

Nytt samarbete mellan Tekniska museet i Stockholm och Bil- och Teknikmuseet i Köping.

Den uppmärksammade fordonshistoriska utställningen på Tekniska museet i Stockholm kallad 
”I Backspegeln” flyttar till Bil- och Teknikmuseet i Köping och är en del i ett nytt samarbete mellan museerna. Invigning av den nya utställningen i Köping sker 1 Maj 2024.

”I Backspegeln” har under 2023 ingått i Tekniska museets utställning ”Zero City” och där visat utvecklingen med fordon som cyklar, motorcyklar och bilar från tidigt 1900-tal och framåt. Tekniska museet har en unik fordonssamling med några av de bäst bevarade exemplaren i världen av olika ikoniska fordon. 

Bil-och Teknikmuseet i Köping har under flera år visat sina unika och högklassiga historiska fordon från tidsepok 1900 -1940 i permanent utställning - som nu alltså kompletteras med inlån av några av TM:s ikoniska fordon från samma tidsepok.

Bland fordon visas exempelvis; äldsta bevarade bilen i Sverige, Léon Bollée 1896 – vars ägare fick Sveriges första fortkörningsbot, världens bäst bevarade stora 8-liters Bentley 1930 – tidigare ägd av Torsten Kreuger – bror till tändstickskungen Ivar Kreuger, Lincoln Zephyr 1939 med V12-motor som representerar första bilarna med strömlinjeform och självbärande konstruktion.  

Bland motorcyklarna visas världens första serietillverkade motorcykel, Hildebrand & Wolfmüller från 1895 – ett unikt svenskt exemplar, Megola dammotorcykel 1920 med nedböjd ram och 5 cylindrig stjärnmotor i framhjulet! 

Utställningen visar också en tidig amerikansk elbil; Detroit Electric 1915, från en tid då valet mellan framdrivning med förbränningsmotor eller elmotor inte var helt givet är intressant med tanke på utvecklingen idag. Bilens första ägare var Bankdirektör Knut Agaton Wallenberg.

Den nya utställningen ger alla chanser att ta del av tidig fordonsutveckling som är grunden till hur bilsamhället växte fram och ge perspektiv till utvecklingen från ett hundratal bilar i början av 1900-talet till idag 5 miljoner. Bilarna löste många transportproblem och skapade en ny frihet för ägarna samtidigt som hela samhället påverkades och anpassades efter bilismen. 

Utställningen presenteras med informationsskyltar på svenska och engelska tillsammans med skärmar där intressanta videofilmer visas.  Den kan även vara nyttig som grund för diskussioner om hur en hållbar framtid med olika fordon kan skapas.   

*Bil- och Teknikmuseet i Köping är ett samarbete mellan Bil- och Teknikhistoriska Sällskapet och Bertil Lindblads Stiftelse i Köping. Museet firade 25-årsjubileum 2023.

Bil- och Teknikmuseet i Köping
Glasgatan 9A
731 30 KÖPING
Hemsida: www.biloteknikmuseet.se

Mer information:
Peter Thornadtsson – v. Ordf. Bil och Teknikhistoriska Sällskapet – 070-241 1582 / Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Hans Eriksson – Ordf. Bertil Lindblads Stiftelse – 070-520 1983/ Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Göran Flank – v. Ordf. Bertil Lindblads Stiftelse – 070-311 2589/ Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Christian Stadius – Avd. Chef – Kunskap & Samlingar - Tekniska Museet – 070-198 5167/ Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Högupplösta bilder

Bentley 8 Litre 1930

Bentley 8 Litre 1930

Detroit Electric 1915

Detroit Electric 1915

Hildebrand  Wolfmuller 1895

Hildebrand Wolfmuller 1895

I Backspegeln

I Backspegeln

Leon Bollee 1896

Leon Bollee 1896

Lincoln Zephyr 1939

Lincoln Zephyr 1939

Megola 1920

Megola 1920