Skip to main content

Bugatti-samlingen

I museet visar vi några av de mest kända modellerna som Ettore Bugatti skapade.

Typ 35 anses av många vara världens vackraste racerbil och det är knappast någon som lyckats tillverka en så linjeskön racerbil som Ettore Bugatti. Den vackra hästskoformade kylaren som prydde alla Bugatti bilar var ett kännetecken som visade på hans stora hästintresse. Bilen som finns i museet ägdes från början av Louis Chiron, fabriksförare för Bugatti, men köptes 1931 av den svenska bussåkeriägaren Knut Gustav Sundstedt. Sundstedt tävlade flitigt med bilen och deltog bland annat i de svenska Grand Prix tävlingarna Rämen och Vram. Efter att bilen använts som tävlingsvagn av ett antal andra förare var den i behov av renovering som Bertil Lindblad utförde under 50-talet. Bilen är idag i körbart skick och har medverkat i flera uppvisningslopp på svenska banor.

Typ 44 är den Bugatti modell som var märkets första lyxbil och blev en stor succé. Erk Åkerlund som grundade "Åhlen & Åkerlund" kan nog anses vara den svensk som ägt flest och lyxigast bilar, Duesenberg, Hispano Suiza, Isotta Fraschini, Rolls Royce m.fl. Han köpte bilen vi har i museet till sin son Rune i 21-årspresent 1929. 1938 hamnade bilen i Köping hos en bekant till Bertil Lindblad. Efter kriget övertog Lindblad bilen och påbörjade en renovering som sedan följts av ytterligare renoveringar vilket gör att bilen idag är i utmärkt skick och används för deltagande vid rallyn. Denna bil är för övrigt den enda av alla lyxbilar som familjen Åkerlund ägde som finns bevarad.

Typ 57 är en modell som Ettore Bugattis son Jean till stor del konstruerade. Karosstyperna som Jean ritade hade långa svepande linjer och för första gången tillverkades karosser på fabriken. Fortfarande kunde man dock som alternativ köpa chassi från Bugatti och låta någon av karossbyggarna färdigställa bilen. Curt Borgenstams bil har en kaross från firman Graber och var ursprungligen en 2-dörrars kupé men byggdes om senare till en 4-sitsig kupé. Typ 57 utrustades med en nyutvecklad motortyp med 8 cylindrar och dubbla överliggande kamaxlar. Bilen hade också mer konventionella lösningar än tidigare Bugattimodeller vad gäller koppling och växellåda.

Bertil Lindblad och Curt Borgenstam använde sina typ 44 respektive 57 som vardagsbilar och företog långresor till Tyskland, Frankrike och England.

Bugatti
Rink Bugatti
Rink Bugatti
Rink Bugatti
bugatti-logo

Bugatti - inte bara bilar!

Bugatti flygplanModell av Bugatti 100P Air Racer

Ettore Bugatti är känd för att ha utvecklat legendariska bilar men det är mindre känt att han även var engagerad i ett flygplansprojekt. På uppdrag av franska staten bedrev han ett projekt tillsammans med belgaren Louis de Monge som syftade till att Frankrike skulle ha ett plan med prestanda som översteg tyska Messerschmitt och Heinkel i topphastighet. Planets topphastighet på 800 km/h skulle uppnås med dubbla 8-cylindriga motorer och motroterande propellrar. Projektet avbröts sommaren 1940 när andra världskriget drabbade Frankrike och gömdes i en lada på landsbygden för att förhindra tyskarna från att ta del av tekniken. Planet hittades på 1970-talet och motorerna demonterades för att användas i tävlingsbilar. Flygplanet visas numera i flygmuseet EAA i Oshkosh, Wisconsin, USA.

En mycket välbyggd modell i skala 1:5 med fullt fungerande funktioner visas i museet.